PROJEKT “TO SAM JA, NE POSTOJE ISTA DVA”

Projekt To sam ja, ne postoje ista dva započeo u veljači 2025. godine u skupini odgojitejice Katarine Blažević na temelju zapažanja i dokumentiranja dječjih ponašanja i međusobnih odnosa. Primijećeno je kako djeca nisu međusobno povezana i kako izostaje kohezija skupine. Jedan od primjera je isključivanje mlađe djece iz aktivnosti, kao i izostanak kontakta starijeg djeteta s mlađim djetetom. Sukobi među mlađom i starijom djecom (zbog određenih razlika) bili su svakodnevnica u našoj skupini. Kako bi postigli koheziju skupine i poboljšali međusobne odnose djece, razmišljanja su išla u smjeru razvijanja svijesti o vlastitom identitetu (tko sam ja, što volim, što mogu, što znam, gdje pripadam, kako se osjećam…) kako bi mogli razviti svijest o identitetu druge djece.
CILJ PROJEKTA : Razviti svijest o vlastitom identitetu i identitetu druge djece
- prepoznavanje osobnih i tuđih snaga i sposobnosti
- razvijanje svijesti o pripadanju (vrtićka skupina, obitelj)
- upoznavanje i uvažavanje identiteta druge djece
- prepoznavanje i imenovanje emocija
Tijek projekta
Projekt je započeo aktivnošću Ogledalce koja je provedena za vrijeme okupljanja na tapetu. Djeca su dobila uputu da se u kutiji nalazi nešto njima najvrijednije na svijetu, ali dok sva djeca ne pogledaju unutar kutije ne smiju naglas reći što se unutra nalazi. Izrazi lica za vrijeme aktivnosti odražavali su zbunjenost i iznenađenost sadržajem unutar kutije. Nakon što su sva djeca pogledala u kutiju, odgojiteljica ih je pitala što su vidjeli u kutiji. Većini djece odgovor je bio ogledalo, dok je jedan dječak rekao da je vidio sebe. Na navedenu aktivnost vezale su se aktivnosti različitog karaktera koje su poticale razvoj svijesti o sebi kao i uočavanje međusobnih sličnosti i različitosti.
Pripadnost djeteta obitelji usko je vezana uz djetetov identitet pa se projekt nastavio razvijati u tom smjeru. U ovom dijelu projekta aktivno su bili uključeni i roditelji koji su u vrtić donijeli obiteljske fotografije. Osim obiteljskih fotografija, roditelji su sudjelovali u aktivnosti zajedno s djecom pod nazivom Moj dan s obitelji, koju je svako dijete predstavljalo ostaloj djeci u skupini. Tijekom predstavljanja “dana” jednog dječaka iz skupine (tata pomorac), drugom dječaku su zasuzile oči i komentirao je kako mu je tužno što taj dječak određeno vrijeme ne vidi tatu. Tako se projekt nastavio različitim aktivnostima vezanim uz socioemocionalni razvoj djeteta. Ovaj dio projekta obuhvatio je četiri osnovne emocije – sreća, tuga, ljutnja, strah, od kojih je djeci posebno zanimljiva ljutnja, koja je i najčešći uzrok sukoba među djecom. Interes djece za projektne aktivnosti bio je, i još uvijek je, prisutan kod djece. Dosadašnje aktivnosti projekta, koji još uvijek traje, dale su rezultate poput veće povezanosti među djecom, uključivanja mlađe djece u igru i aktivnosti te uspješnijeg reguliranja emocija kod pojedine djece.
Provedene aktivnosti
IDENTITET
- ISTRAŽIVAČKO – SPOZNAJNE (Ogledalce, Pogodi koga sam opisao/la, Pronađi tri pozitivne osobine kod prijatelja, mjerenje visine užetom, provlačenje vune iglom kroz rupice slova)
- AKTIVNOSTI RAZNOVRSNOG IZRAŽAVANJA I STVARANJA (crtanje autoportreta, bojenje slova mog imena, slaganje lica poticajnim nestrukturiranim materijalima i predlošcima lica)
- RAZNOVRSNE IGRE (Ja najviše volim raditi, društvena igra memory – imena, pokretna igra Čvorak, čvorak)
- UMJETNIČKE AKTIVNOSTI (slikovnice O. Lallemand: Vuk koji je htio biti druge boje i D. Mckee: Elmer)
PRIPADANJE
- ISTRAŽIVAČKO – SPOZNAJNE (obiteljske fotografije – upoznavanje i predstavljanje članova obitelji, uočavanje sličnosti među članovima obitelji)
- AKTIVNOSTI RAZNOVRSNOG IZRAŽAVANJA I STVARANJA (crtanje obitelji, izrada obiteljskog stabla, aktivnost Moj dan s obitelji, crtanje Moja kuća, razgovor – Što ti se najviše sviđa u tvojoj obitelji? ; Gdje živiš? ; Koja ti je adresa? , pjesmica Ima jedna kućica, dramatizacija štapnim lutkama – likovi iz slikovnice Najotmjeniji div u gradu)
- RAZNOVRSNE IGRE (Tko je kome po nečemu sličan, Pogodi tko sam (dijete iz skupine), Ja znam…)
- UMJETNIČKE AKTIVNOSTI (slikovnice M. Velthuijs: Žabac i stranac, D. Kulot, H. Ullrich: Gospodin Nosko nalazi prijatelja, J. Donaldson: Najotmjeniji div u gradu)
SOCIOEMOCIONALNI RAZVOJ
- oformljen Kutić osjećaja i mirni kutić
- ISTRAŽIVAČKO – SPOZNAJNE AKTIVNOSTI (posteri osjećaja – sreća, tuga, ljutnja, strah, situacijske kartice – sreća, tuga, ljutnja, strah, silueta – u kojem dijelu tijela osjećaš sreću, tugu, ljutnju, strah, emociometar – kako se osjećaš danas?)
- AKTIVNOSTI RAZNOVRSNOG IZRAŽAVANJA I STVARANJA (crtanje Sretan sam kad…, Tužan sam kad…, Ljut/a sam kad…, Bojim se kad…, vođena imaginacija moje sretno mjesto, slikanje uz glazbu, slikanje – svijet osjećaja, simetrija lica, kocka osjećaja – modeliranje izraza lica plastelinom, knjiga osjećaja – izražavanje osjećaja putem crteža)
- RAZNOVRSNE IGRE (igre usmjeravanja pažnje, kocka osjećaja + izrazi lica, slaganje – plastificirani dijelovi lica, kućice osjećaja u kutiću građenja)
- UMJETNIČKE AKTIVNOSTI (slikovnice autorica T. Gjurković i T. Knežević: Lisica je naučila da sreća stanuje u srcima, Lavica može i zna biti sretna zbog drugoga, Konjić sreću dijelit zna nakon truda i uspjeha, Hrčak osjeća da postoji tiha i smirena sreća, Ježić je tužan jer nije pobijedio u igri, Mišić je tužan jer mu nedostaju roditelji, Praščić je tužan jer mu nedostaje pažnje, Žirafica je tužna jer djeda vise nema, Kad je ljut nilski konjić grize, Kad je ljuta vjeverica ne sluša, Kad je ljuta, macu boli trbuh, Kad je ljut, zeko se ozljeđuje, Medvjedića je strah ostati u vrtiću, Slonicu je strah vikanja i kazne, Ovčicu je strah jer će dobiti brata, Psića je strah odlaska doktoru)